Het is zover. Ik heb APS verlaten en ben uitgevlogen. Als projectleider ‘Versterken samenwerking Opleiden’ bij pabo De Kempel heb ik dit schooljaar al veel nieuwe indrukken opgedaan en veel nieuwe collega’s leren kennen.

Net als iedereen die nieuw is in een organisatie, ben ik op zoek gegaan naar mijn match met de bestaande cultuur, heb ik me daarover hardop dingen afgevraagd en heb ik ook acties ingezet die misschien wat minder gewaardeerd werden. Het maakt me soms onzeker, maar meestal nieuwsgierig naar hoe ik in deze nieuwe omgeving mijn bijdrage kan leveren.

De verandering van omgeving en de andere eisen die aan me gesteld worden, zetten me aan tot reflectie en ‘experimenten’. Ik herken bij mezelf de fases van betrokkenheid in een verandering: ‘Waar ben ik precies?’; ‘Wat moet ik hier doen?’; ‘Hoe ga ik dat doen?’; ‘Met wie ga ik dit doen?’; ‘Wat kan ik betekenen in de verbetering van deze processen?’. Dat gaat allemaal niet zo mooi lineair als het ooit door Hall & Hord werd opgetekend en later door Rogers werd gefaseerd. Ik vraag me af op welke manier ik dit proces kan gebruiken om mezelf erin te ontwikkelen. Dat betekent stilstaan bij wat ik doe en hoe ik het doe en daarop feedback vragen. Dat is best spannend.

Wat ik me nu afvraag, is hoe ik mijn eigen inductieproces kan matchen met het professioneel leren in het team. We hebben het er veel over als we praten over de inductietijd van leraren. Ikzelf vertel graag verhalen over de manier waarop een lerend team nieuwe mensen in hun midden kan ontvangen als nieuwe kennisbronnen en ze volwaardig kan inzetten voor de gezamenlijke gewenste ontwikkeling. Maar nu moet ik het zelf doen. Met een eigen opdracht en opdrachtgevers die ook mijn leidinggevenden én collega zijn, is het nog even zoeken naar hoe dit werkproces ook een gezamenlijk leerproces kan zijn.

Uit alle theorie helpt me nu het meest die van Louise Stoll. Ik zal het gesprek aangaan en door die ‘learning conversations‘ mezelf verder professionaliseren als projectleider en als aanjager van leerprocessen in het team.

